ERFARINGER MED MONTESSORIPEDAGOGIKKEN

Om det faglige
IMG_1417.jpg

«På montessoriskolen var det slik at vi kunne velge hva vi ville lære, og vi kunne velge selv hvordan vi ville gjøre det. Vi hadde jo selv ansvar for å lære noe. Det var ingenting som ble ”dyttet ned i kjeften” på deg, liksom. Sånn som nå på videregående, kan du ikke velge selv hva du skal gjøre eller hvordan du skal gjøre det. Heller ikke når du skal gjøre det for den saks skyld. Det er jo mer avslappende at du slipper å tenke på hva du skal lære og hvordan du skal gjøre det, liksom.

De bare dytter det på deg og så må du pugge og sånn. Du behøver ikke tenke selv engang. Hvis du ikke kan velge selv hva du vil lære, og bare får et kapitel på deg, så sier det seg selv at du kanskje ikke har interesse for det i det hele tatt. Det du lærte på montessoriskolen, det lærte du når du selv ville gjøre det og når du trengte det. Nå har du matte i de og de timene, og du skal lære noe uansett om du føler deg opplagt eller sliten.»

«Det er stor forskjell på måten vi lærte på. På montessoriskolen kunne du gjøre det som interesserte deg og da lærer du deg det med en gang, liksom. Når du får konsentrere deg om det du har lyst til, så lærer du alt. Da blir det ikke sånn: ”ok, nå må jeg pugge det og det, og det er fordi læreren har sagt at vi skal gjøre det”.»

​

«Mange tror at om du bare jobber med det du liker på montessoriskolen, og så kommer du på etterskudd. Det blir gjerne noe du kommer på etterskudd med i perioder, men da gir jo læreren beskjed og så gjør du andre ting innimellom. Men så er det gjerne tre timer at: ”wow, den matteboken er skikkelig gøy”, og så gjør du kanskje noen gøye stykker. Så går det over etter en stund og da gjør du kanskje noe annet. Men så skjønner du jo selv at du ikke kan holde på med matte hele tiden.»

​

«På montessoriskolen har du stor frihet. Det er mange som takler friheten og mange som ikke takler det i det hele tatt. Hadde du visst det på forhånd så hadde det vært greit. Men det kan gå veldig galt hvis det ikke er noen som sjekker at du kan det du har jobbet med. Jeg tror det er viktig å ha faste rammer i forbindelse med friheten. Men de som har gått i montessoribarnehage eller montessoriskole kan takle frihet bedre enn de som ikke har gått i en sånn barnehage eller skole. Det er mer naturlig for de å ha frihet. For grunnlaget blir dannet i barnehagen. Sånn som nå på videregående har du den faste med at du sitter på pulten din, gjør leksene dine og når du kommer på skolen så sjekker de deg.»

​

«Jeg husker best at jeg alltid måtte vise at jeg kunne det forrige før jeg fikk gå videre. Jeg tror ikke læreren ga seg før de visste vi likte det. For å si det sånn. Du skulle like det før du ga deg og da hadde du jo jobbet med det en stund.»

​

«På montessoriskolen fikk jeg hjelp og svar på spørsmålene jeg stilte. Men det var også sånn at hvis du ikke ville ha hjelp en dag, så var de greit også. Så kunne du snakke med andre elever som kunne det. Lærerne tok seg tid til å forklare ting og så kunne jeg gjøre tingene flere ganger. Du kunne jobbe med det til du fikk det inn.»

​

«Det beste med montessoriskolen var at jeg kunne jobbe veldig mye med de fagene jeg synes var gøy. Da jobbet jeg veldig bra, for jeg har god forståelse i matematikk. Sånn som jeg oppfattet det kunne du fortsette å arbeide hvis du kom langt innenfor et fag. Du kunne jobbe på ditt nivå liksom. Hvis du for eksempel likte matematikk, så kunne du jobbe mye med det og ta igjen det andre etterpå.»

​

«Montessoriskolen er en skole du har litt mer frie tøyler på og hvor du kan bestemme litt mer hva du vil bli god på. At du for eksempel hvis du føler deg dårlig i samfunnsfag, så kan du plutselig gjøre mye på egen hånd, sånn at du kan skjerpe deg mye lettere, istedenfor å dilte etter de andre.»

​

«På montessoriskolen hadde vi mye prosjektarbeid og utstillinger. Vi kunne selv bestemme hvordan vi skulle gjøre tingene. At vi ville holde på med et prosjekt for eksempel. Vi valgte jo prosjekt på montessoriskolen med vilje.»

​

«På montessoriskolen tok vi oss tid til å gjøre tingene flere ganger. Hvis det var noe i matematikken jeg ikke skjønte lenger eller husket, så kunne jeg friske det opp. Da kunne jeg enten finne en bok eller et materiell eller spørre læreren. Derfor husket jeg tingene bedre. Du lærer bare generelt bedre hvis du kan gå tilbake og repetere det du vil når du vil det.»